Piekeren, bijna elke nacht. Wat als ik in dat ene gesprek iets anders had gezegd, had ik de deal dan wel gemaakt? Wat zullen mijn collegae wel niet denken van mijn botte opmerking tijdens onze meeting. Volgende week een presentatie, nog zo veel te doen. Het wordt later en later, 03:00uur inmiddels. Ik blijf piekeren en voor ik het weet is het 4:00uur. Nog maar 3 uur slaap, dan worden de kinderen wakker. En dan ook nog die schouder. Ik slaap net als de wekker gaat…

Dit ging zo’n 9 jaar geleden weken zo. Daarnaast heftige pijn in mijn nek met uitstraling naar mijn schouder. Ik was zelfs bang dat ik een tumor had. Snel prikkelbaar, zeg maar gerust een kort lontje en alles wat mis ging, lag aan de hele wereld behalve aan mijzelf. Mijn zoontjes waren in die tijd 1 en 3. Ik had een baan waarin ik 60 uur in de week probeerde te proppen. Alles moest perfect. Een druk sociaal leven. Elke avond aan de wijn. Films van vroeger die me meer deden dan ik wilde toegeven. En voor een huwelijk van net 3 maanden, liep het allesbehalve zoals je zou verwachten na een volmondig  “ja in voor en tegen spoed, tot de dood ons scheidt.”

Het huwelijk heeft het overleefd. Toen ik op een moment in die periode bij de vraag “hoe gaat het?” alleen nog maar in tranen uit kon barsten, wist ik het. Dit gaat de verkeerde kant op. Ik had alle signalen gemist. En nog lag het aan de hele wereld. Aan de relatie mijn ouders, aan mijn man die niets deed, aan de kinderen die niet luisterden, aan de reorganisatie binnen het bedrijf waar ik werkzaam was. Laat ik zeggen dat naar binnen kijken niet mijn sterkste kant was. Behoorlijk reactief en een hoge mate van zelfmedelijden. Gelukkig had ik een manager die zei: “jij meldt je de komende 2 weken ziek. Daarnaast ga jij dit jaar de helft doen van wat je normaal doet. Je kan niet je hele leven een marathon blijven rennen, dat overleeft niemand.” Ook ga je leren loslaten. Naast de helft doen, raadde hij mij “The 7 habits of highly effective people” van Stephen R. Covey te gaan lezen en vooral ook toe te passen. Dit was stap 1.

Een ander belangrijk keerpunt was, dat toen ik huilend bij vriendinnen op de stoep stond te klagen over wat mijn nieuwe echtgenoot allemaal niet goed deed, een bijzonder dierbare vriendin zei: ”Lau, weet jij eigenlijk wel dat je een enorme control freak bent? Het zou goed voor je zijn om wat van die eigenschappen van Jasper (de man) over te nemen en ruimte voor jezelf te creëren.” Dit is waar het om ging. Ik moest zaken veranderen en iemand moest mij een spiegel voor houden om tot inzicht te komen. Alleen op die manier kon ik mij bewust worden van mijn eigen aandeel in het geheel. Aan een vriendin die mee zou hebben geklaagd over dat mannen allemaal luie wezens zijn en aan zichzelf denken, had ik werkelijk niets gehad. Louter het risico dat deze hele periode daadwerkelijk zou eindigen in een scheiding met nog meer stress.

Sindsdien ben ik veranderd stap voor stap, met behulp van vrienden, mijn manager toentertijd en Stephen R. Covey. Wees proactief, begin met het eind voor ogen, belangrijke zaken eerst, denk in win-win, eerst begrijpen dan begrepen worden, creëer synergie en houd de zaag scherp. Dit zijn de 7 eigenschappen die bijdragen aan het effectief leiding geven aan jezelf en dit blijft toepasbaar. Soms raak ik door iets te veel hooi op mijn vork weer even van mijn pad af, maar ik herken de signalen en weet wat ik moet doen. Mijzelf op de eerste plaats zetten, ja zelfs boven mijn kinderen, want alleen als ik de beste versie van mijzelf ben, ben ik ook de leukste moeder, vrouw, vriendin, dochter en collega. Voor mij is dat, soms nee zeggen, gematigd met alcohol, voldoende beweging, goede voeding en voldoende ontspanning en slaap. Altijd perfect zeker niet, af en toe doorzakken, een stuk taart of een dag niet sporten kan allemaal, zolang ik de signalen herken en terug kan gaan naar wat echt goed voor mij is en waar ik gelukkig van word. Houd de zaag scherp! Wil jij ook een duurzame verandering voor een gelukkiger en energieker leven? Neem vrijblijvend contact op.